torsdag den 30. august 2012

Gammeldags

Da jeg var lille, lavede min mor altid klatkager dagen efter vi havde fået risengrød.
Ikke mange jeg fortæller det, har hørt om det før. Men det er altså resterne af risengrøden blandet med æg, sukker, mel og vaniliesukker.
Hvor meget der skal i, ved jeg ikke præcis. det kommer jo også an på hvor meget risengrød, der er tilbage.


De skal steges i smør på panden, ligesom pandekager.


Og så spises de med sukker og syltetøj.


De smager lidt som pandekager.
Ungerne herhjemme (og et par stykker udefra) er vilde med dem, og har aldrig fået dem før.

Hva' med dig, kender du "rester-af-risengrøden-klatkager"?

15 kommentarer:

Maja Corinth Breum sagde ...

Mmmh ja, klatkager er noget af det bedste!! Jeg har hørt at man også skulle kunne lave det, af resterne af havregrøden, jeg har dog aldrig prøvet det :-)

Karina sagde ...

Uhhmmm ja, Jeg laver altid rigeligt risengrød så jeg er sikker på der også er til klatkager dagen efter. Det er jo et must!!!!
:o) Karina

Unknown sagde ...

Smager herligt. :-) Bryder mig bare ikke om risengrøden - så ret ofte det er i her i huset... :-P

Derimod laver jeg det ret ofte med havregrød. Sønnike elsker klatkage og får dem ind imellem også med i madpakken.

Klatkager er en overset spise. :-)

Signe sagde ...

Ja da! Der er det bedste! Mine unger ser også helst der er en rest risengrød tilbage til klatkager.
Mums :-)

Anonym sagde ...

Jeg har aldrig smagt, det men rigtig mange har jeg hørt snakke om hvor godt der er :)

Jeg bruger ofte resten af risengrød til og spise kold med varm samullevælling (også kaldet rød sago suppe) hen over grøden - mums det er godt.

Merete sagde ...

Uhm, der er da ikke noget bedre end klatkager :-)
Det fik vi altid lillejuleaften, når min mor havde kogt risengrød til risalamanden.
Jeg laver aldrig risengrød til mig selv, så det er mange år siden jeg sidst har smagt klatkager..

Moster Pips sagde ...

Det er det bedste, vi laver ALTID nok, for alle herhjemme elsker klatkager og de skal bare være på morgenbordet 1.juledag.

Lene's kage-design sagde ...

Klatkager <3 uhm, det er virkelig en god spise -vi elsker det!!

Fru Larsen sagde ...

Ja, men jeg spiser dem ikke mere, har nærmest mareridt om klatkager, min ellers søde farmor, stopfodrede mig med dem igennem hele min barndom. Den slags giver traumer :D

Unknown sagde ...

Åhh jo. jeg forsøger også altid at lave lidt ekstra risengrød, så der både kan blive til ris a la mande og klatkager. havde egentlig ikke tænkt over at man også kan lave dem med havregrød, og bruge dem som lidt lækkert i madpakken. tak for tippet.

Anonym sagde ...

whoah this blog is wonderful i love reading your posts. Keep
up the great work! You already know, lots of individuals are hunting around for
this info, you can aid them greatly.
hardwood floor

Also visit my homepage; hardwood floors

Anonym sagde ...

I love your blog.. very nice colors & theme. Did you design this website yourself or did you hire someone to
do it for you? Plz reply as I'm looking to create my own blog and would like to know where u got this from. appreciate it

Look at my webpage ... nail fungus zetaclear

Anonym sagde ...

My partner and I stumbled over here different website and thought I may as
well check things out. I like what I see so now i am following
you. Look forward to looking into your web page yet again.


Here is my website: http://www.flooranddecoroutlets.com/hardwood-solid.html

Anonym sagde ...

Hello colleagues, nice article and fastidious arguments commented
at this place, I am in fact enjoying by these.

Also visit my website hardwood flooring installation

Anonym sagde ...

Hello! I understand this is sort of off-topic however
I needed to ask. Does operating a well-established blog such as yours require a massive amount work?

I'm completely new to writing a blog but I do write in my diary everyday. I'd like to
start a blog so I can easily share my own experience and thoughts online.
Please let me know if you have any kind of recommendations or tips for new aspiring blog owners.
Thankyou!

Here is my web blog - www.maidbrigade.com